Analysera din bottenfärg med skrapprov
Skrapprov är ett enkelt och smidigt sätt för att få båtbottenfärgen analyserad av ett ackrediterat laboratorium gällande metallerna tenn, koppar, zink och bly eller tennorganiska föreningar. Syftet är att kontrollera om båtbotten är målad med färg som innehåller biocider och eventuellt behöver saneras.
Svenska Båtunionens medlemmar erhåller rabatt
Svenska Båtunionen har ett samarbete med ALS Scandinavia AB för analys av båtbottenfärg (skrapprover). ALS Scandinavia är ackrediterat av Swedac och erbjuder en ackrediterad analys av metallerna tenn (Sn), koppar (Cu), bly (Pb) och zink (Zn) samt en ackrediterad analys av de tennorganiska föreningarna tributyltenn (TBT) och trifenyltenn (TPhT).
Läs mer och beställ en analys via ALS Scandinavias webbplats kemiskanalys.se.
Som medlem i Svenska Båtunionen erhåller du en rabattkod på skrapprovet. För att ta del av rabatten, mejla till miljo (at) batunionen.se och ange vilken analys du önskar rabatt för samt vilken båtklubb du tillhör.
Vilken analys ska du välja?
Om du ska välja analys av metaller eller tennorganiska föreningar beror på hur gammal din båt är, var du har din huvudsakliga förtöjningsplats (hemmahamn) och kommunala regler.
Generellt kan vi dela upp det i två scenarier:
- Din båt är äldre än 1996 (årtalet som kommunerna i Stockholms län utgår ifrån) eller 1998 (årtalet som kommunerna i Västra Götaland utgår ifrån). Då anser kommunerna att det finns risk för att båten har varit målade tennorganiska föreningar, oavsett var du har din huvudsakliga förtöjningsplats. I detta fall rekommenderas analys av de tennorganiska föreningarna TBT och TPhT.
- Din båt är byggd efter 1996 eller 1998 och din huvudsakliga förtöjningsplats är i en insjö (exempelvis Mälaren, Vänern eller Vättern) eller norr om Örskär. I detta fall rekommenderas analys av metaller eftersom biocidfärger inte är godkända för dessa vatten.
Instruktion för provtagning och beställning av analys
Skrapa av färgmaterial in till gelcoaten från en yta motsvarande 4×4 centimeter i åtta olika punkter på skrovet, fyra punkter på styrbord respektive babord sida. Punkterna bör vara jämnt fördelade längs sidorna och placerade en bit nedanför vattenlinjen och väl ovan köl. För båtar med akterspegel skrapas tre punkter på vardera sida, samt två punkter på akterspegeln.
Använd ett lämpligt underlag, exempelvis hink och plastpåse, för att samla upp avskrapet. Var försiktig så att inte skrapan repar gelcoaten, fila av hörnen på skrapan om det behövs.
Mängden avskrapat färgmaterial bör vara cirka 10 gram, vilket motsvarar ungefär två teskedar.
En korrekt avskrapning är en kvadrat som når genom alla färglager, hela vägen ner till gelcoaten.
Lägg det avskrapade färgmaterialet i en ziplock påse. Förse påsen med en etikett på utsidan med båtägarens namn och datum samt ett referensnummer som mejlas efter att beställning är gjord på kemiskanalys.se (orderbekräftelse). Använd en klisterlapp eller maskeringstejp att skriva på. Förslut påsen.
Den ifyllda analysbeställningen (blankett med bla ägar- och båtuppgifter) läggs tillsammans med provpåsen i ett kuvert och skickas med vanlig post till laboratoriet:
ALS Scandinavia AB
Aurorum 10
977 75 Luleå
Märk kuvertet med ”Skrapprov SBU”.
Analysresultatet mejlas till beställaren ca 10 – 15 dagar efter att provet har anlänt till laboratoriet.
Bedömning av resultatet
Analys av metaller: I dagsläget finns inga nationella riktvärden för vad som anses vara höga eller låga halter av metaller i bottenfärg. Analysresultatet visar metallhalten i mg/kg, vilket inte går att direkt jämföra med ett resultat från en XRF-mätning. Resultatet ger dock en indikation på om det finns tennorganiska föreningar eller andra biocider på skrovet.
Analys av de tennorganiska föreningarna: Chalmers tekniska högskola publicerade 2024 en rapport, i samverkan med ALS Scandinavia och Svenska Båtunionen, där kvantifieringsgränser för tennorganiska föreningar fastställdes. Kvantifieringsgränsen sattes till 100 mg/kg, vilket innebär att halter över 100 mg/kg innebär en konstaterad förekomst av tennorganiska föreningar i skrapprovet.
Eftersom det råder totalförbud mot tennorganiska föreningar så rekommenderas sanering av båtskrovet om en halt över 100 mg/kg erhålls.
Om du finner dig i en situation där en sanering av båtskrovet är nödvändigt, läs gärna mer om de olika saneringsmetoderna och vad du bör tänka på för att skydda dig själv och din omgivning under arbetet här.
Om du önskar få hjälp med att tolka ditt analysresultat eller har andra frågor, kontakta Miljökommittén eller Carl Rönnow, sakkunnig inom miljö- och hållbarhet på Svenska Båtunionen.