
Det kommer att bli obligatoriskt att registrera personnummer i medlemsregistret i BAS. Här är aktuell information om detta.
Bas är ett webbaserat IT- system som förenklar det administrativa arbetet för alla som är en del av Svenska Båtunionen. Båtklubbsfunktionärer, båtförbundens funktionärer, SBU-funktionärer – alla har sin del i BAS.
BAS består av flera olika funktioner som används i olika syften. BAS-K är ett administrativt stöd för båtklubbar, BAS-F är ett administrativt stöd för båtförbunden och BAS-C för Svenska Båtunionen och Båtliv centralt. Backup av BAS görs varje dygn. Backup och loggar sparas i arkiv. Blir något fel förlorar man maximalt ett dygns arbete. Samtidigt kan du återställa fel som upptäckts långt efter de inträffade.
Det är Svenska Båtunionens BAS-kommitté som ansvarar för förvaltningen av BAS. BAS-kommittén upprätthåller en utvecklingsplan som beskriver utvecklingsområden och prioriteringar.
I BAS-K kan klubben bland annat hantera sin hamn och sitt varv(båtplatser och ägare), schemalägga aktiviteter (till exempel vakthållning eller sjö- och torrsättning) samt avisera och registrera avgiftsinbetalningar. I BAS-K kan du även finna information om vem som är ansvarig inom olika områden i båtklubben, vem som är ansvarig kassör, funktionärer, styrelse osv.
Som medlem i klubb kan du till exempel anmäla dig till schemalagda aktiviteter, anmäla dig till olika köer, göra ändringsanmälningar gällande dina kontaktuppgifter eller båtinnehav m.m.
Har din klubb inte kommit igång med BAS-K ännu? Kontakta ert regionala båtförbund eller Svenska Båtunionens kansli så får ni hjälp.
Svenska Båtunionen tillhandahåller anslutna båtklubbar medlemssystemet BAS att använda för klubbens medlemsregistrering m.m. Det är alltså klubben som registrerar personuppgifter inklusive personnummer.
BAS består av en webbapplikation och en databasserver vilka vi har hos en servervärd i Sverige vilken är certifierad enligt ISO 27001 och har ett kvalitetsledningssystem med procedurer för hantering av informationssäkerhet.
BAS är ett webbaserat medlemssystem där användarna får tillgång till applikation och data genom sitt användarkonto. Vad man får tillgång till (vilka delar av applikationen och vilka data) styrs av vem användaren är och vilken behörighet kontot har. Det är viktigt att alla kommer åt de data man har rätt att komma åt men att ingen obehörig får tillgång till data den inte ska komma åt. Därför behöver vi identifiera användarna på ett säkert sätt.
En båtklubbsmedlem som vill komma åt ”Min sida” kan idag logga in med användarnamn och lösenord (man kan använda BankID om man vill men det är inget krav). Vi kommer att förstärka inloggningen med identitetskontroll för alla för att hindra att obehöriga missbrukar användarkonton.
Vi kommer även att kontrollera identiteten vid registrering och skapande av användarkonto.
Idag kräver alla digitala identitetshandlingar som används online att det finns ett personnummer att kontrollera mot.
I ”andra änden” kommer vi också att bygga in tjänster från SPAR som adressändring och adressuppslag vid registrering vilket kommer att hjälpa klubbarna att finna och att upprätthålla korrekta uppgifter.
Det kommer att bli obligatoriskt att registrera personnummer i medlemsregistret i BAS. Här är aktuell information om detta.
Från och med 2025 kommer personnummer vara obligatorisk uppgift vid registrering av person i medlemssystemet BAS. Anledningen är att säkra...