
Efter tester och utvärdering har Unionsstyrelsen beslutat att skjuta fram introduktionen av nya BAS medlemssystemet till augusti 2022.
Bas är ett webbaserat IT- system som förenklar det administrativa arbetet för alla som är en del av Svenska Båtunionen. Båtklubbsfunktionärer, båtförbundens funktionärer, besiktningsmännen, SBU-funktionärer, alla har sin del i BAS.
BAS består av flera olika funktioner som används i olika syften. BAS-K är ett administrativt stöd för båtklubbar, BAS-F är ett administrativt stöd för båtförbunden, BAS-C för Svenska Båtunionen och Båtliv centralt och BAS-B är säkerhetsbesiktningens register. Backup av BAS görs varje dygn. Backup och loggar sparas i arkiv. Blir något fel förlorar man maximalt ett dygns arbete. Samtidigt kan du återställa fel som upptäckts långt efter de inträffade.
I BAS-K kan klubben bland annat hantera sin hamn och sitt varv(båtplatser och ägare), schemalägga aktiviteter (till exempel vakthållning eller sjö- och torrsättning) samt avisera och registrera avgiftsinbetalningar. I BAS-K kan du även finna information om vem som är ansvarig inom olika områden i båtklubben, vem som är ansvarig kassör, funktionärer, styrelse osv.
Som medlem i klubb kan du till exempel anmäla dig till schemalagda aktiviteter, anmäla dig till olika köer, göra ändringsanmälningar gällande dina kontaktuppgifter eller båtinnehav mm.
Har din klubb inte kommit igång med BAS-K ännu, eller ni kanske har ”kört fast”? Kontakta en BAS-coach! Coacherna är engagerade duktiga användare som gärna hjälper dig till bästa möjliga BAS-K för just din klubb.
Efter tester och utvärdering har Unionsstyrelsen beslutat att skjuta fram introduktionen av nya BAS medlemssystemet till augusti 2022.