Liten båt med motor

Roddbåt, jolle eller annan enkel öppen båt med motor.

Ladda ner säkerhetskontroll som PDF
  • Kontrollera varje båttur
  • Kontrollera månatligen
  • Kontrollera årligen
    1. Är båten tät och fri från vatten
      1. På land - skrovets utsida
        Kontrollera att skrovet är fritt från allvarligare skador.
      2. På land - dyvika/bottenplugg/länspluggar (om sådan finns)
        Kontrollera att de(n) sitter fast innan sjösättning. Dyvikan kan vara sliten eller sprucken. Vissa har en packning som bör kontrolleras årligen. Byts vid behov.
      3. På land - Kontrollera att bordgenomföringar är täta (om sådana finns)
        Skrovgenomföringar med anslutningar för ventiler (= kranar), slangar och självlänsar. På utsidan - skrapa bort bottenfärg och beväxning, kontrollera att där inte syns tecken på korrosion, sprickor, rost eller springor mellan skrovgenomföringens fläns och skrov. Om ventiler varit stängda under vintern finns risk att de frusit sönder och spruckit. På insidan - kontrollera att skrovgenomföringen sitter fast, inte har korrosionsangrepp eller visar spår av läckage. Kontrollera att slangar inte har sprickor eller är nötta samt att vredet sitter fast och inte är rostigt. Tunna spiralburna plastslangar är olämpliga. Slangar ska, enligt gällande regelverk, under eller nära vattenlinjen vara fästa mot skrovgenomföringen med dubbla slangklämmor i rostfritt stål och vara vända åt vart sitt håll. Ventilen ska ”motioneras” så den går lätt att öppna/stänga.
      4. På land - självlänsande sittbrunn (om sådan finns)
        Fungerar avrinningen? Sitter eventuella slangar fast ordentligt? På båtar där självlänsen mynnar under vattenytan ska avstängningsventil alltid finnas. Går den att öppna lätt och är den tät när den är stängd?
      5. I sjön - lyft på durkarna
        Kontrollera att det inte finns vatten under durkarna. Även under innerlinern (inre skrovet) på en plastbåt. Även en ganska liten mängd skvalpar omkring och kan försämra stabiliteten. Se till att det är rent och torrt i kölsvin/motorrum för att snabbt upptäcka läckor.
      6. I sjön - Kontrollera att bordgenomföringar är täta (om sådan finns)
        Skrovgenomföringar med anslutningar för ventiler (= kranar), slangar och självlänsar. Kontrollera att det inte finns tecken på läckage vid skrovgenomföringen och att det är torrt vid genomföringens flänsmutter, ventilens gängor och slanganslutningar. Ventilen ska ”motioneras” ibland så den går lätt att öppna/stänga.
    2. Flytsäkerhet
      1. Finns tillräckligt och fungerande flytmedel
        Om båten skulle kantra eller vattenfyllas av någon anledning är det viktigt att den ändå flyter på flyttankarna.
      2. Vid båt med flyttankar
        Kontrollera att de är intakta och sitter fast ordentligt.
    3. Säkerhetsutrustning
      1. Ankare, mindre båt
        Det finns en rad olika typer av ankare i olika storlekar och för olika bottenförhållanden. Anpassa efter din båts storlek och ankringsdjup. Kontrollera linans/kättingens skick och att schacklar är väl åtdragna och säkrade.
      2. Båtshake/bojfångare
        Kontrollera att krok och dylikt sitter fast, extra viktigt med båtshakar i teleskoputförande.
      3. CE-märkning/blå skylten
        Anger bland annat max antal personer ombord, max last och max motorstyrka.
      4. Fendrar
        Minst 4 st rekommenderas (anpassade för båtens storlek).
      5. Flytvästar eller flytplagg
        Ska alltid finnas och användas av samtliga ombord. Flytvästar ska vara CE-märkta. Använd grenband om sådant finns. Serva upplåsbara modeller enligt tillverkarens rekommendation.
      6. Förtöjningslinor
        Minst 4 st rekommenderas (anpassade för båtens vikt). Ryckdämpare bör finnas, kontrollera skicket på dessa, byt vid behov.
      7. Framdrivning i reserv om endast en motor
        Beroende på båtens storlek bör reservmotor (aktersnurra), åror eller paddel finnas ombord. Testa funktionen.
      8. Reservdunk
        Kontrollera att den är lämpligt placerad, surrad och fylld med rätt bränsle.
      9. Öskar
        Bör vara fäst med karbinhake/lina.
    4. Nödutrustning
      1. Keps - Solskydd - Glasögonsnodd (flytbar)
      2. Mobiltelefon
        Vattenskyddad och helst med GPS. Ladda ned 112-appen och lägg in viktiga telefonnr.
    5. Framdrivning
      1. Bränsle
        Finns bensin (max 1 år)? Oljeblandning på 2-taktare.
      2. Bränsleslangar till separat bränsletank (om sådan finns)
        Kontrollera att de är av godkänd kvalitet och i gott skick, dragna med gummigenomföringar för undvikande av nötningsskador.
      3. Verktyg samt brytpinne och tändstift i reserv
        Brytpinne oftast endast mindre utombordare.
      4. Bränsletank, separat (om sådan finns)
        Kontrollera inför varje säsong och rengör vid behov.
      5. Dödmansgrepp/säkerhetsbrytare
        Om sådan finns. Ska stoppa motorn om rorsman faller överbord. Viktigt att rorsman har den kopplad, t.ex. runt armen. Kontrollera att den fungerar. Reserv bör finnas lätt tillgängligt, så att de som är kvar ombord kan starta motorn om föraren fallit överbord.
      6. Kylvatten
        När motorn startas kontrollera alltid att kylvattnet kommer som det ska.
      7. Motor
        Serva motor enligt instruktion från motorleverantören.
      8. Motorfäste - vid utombordare
        Kontrollera motorfäste på akterspegeln.
      9. Offeranoder
        Kontrollera inför varje säsong och byt vid behov. Kan finnas på såväl motor och axel som på roder och skrov i metall. Kan även finnas i inombordsmotors kylsystem.
      10. Åror/årklykor
        Om åror finns, kontrollera att de är hela och årklykor sitter fast.

    Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra upplevelsen på hemsidan och lära oss mer om våra användare. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.

    Jag förstår