Utvecklingen av medlemssystemet BAS version 3

2021-10-08
Vi jobbar just nu med att få en testversion färdig. Hittills har vi jobbat i en ren utvecklingsversion som endast kan testas av dem som är inblandade i utvecklingen. Den första riktiga testversion ska kunna testas av utvalda klubbar och våra BAS-coacher.

Flyttstädning

Det finns en del saker båtklubbarna kan göra för att förbereda sig för BAS-K version 3. För en bra start är migreringen av data till den nya databasen avgörande. Rätt data på rätt plats ger goda förutsättningar för en smidig övergång. Klubbarna kan förbereda sig tidigt genom att underhålla registren i nuvarande version. Man kan börja med persondata. Exempel på fel som vi ofta ser i personregister är:

Om ni får, enligt klubbens integritetspolicy, så registrera så många personnummer som möjligt. Det kommer att underlätta identifiering av personer i hela databasen och t ex ge möjlighet att hitta dubbletter i andra klubbar. I BAS registreras personnumret i två fält – födelsedatum i ett fält och de fyra sista i intilliggande fält. Finns personnummer registrerat så kan vi hjälpa till med registerunderhållet centralt genom avstämning mot folkbokföringen. Men observera att ni måste informera klubbmedlemmarna om att ni registrerar personnummer och det måste framgå av klubbens integritetspolicy.

När?

Övergripande tidplan gäller fortfarande , dvs uppstart av ny version i januari. Det ser vi oss bundna till. Efter januari har vi inget “fönster” förrän mitt i sommaren när BAS kan stängas och sommaren 2022 är alldeles för sent.

Och, apropå fönster, så innebär alltså driftsättningen av den nya versionen ett stopp av BAS under en period. Vi säger att stoppet kan vara två veckor, troligen blir det dock kortare än så men vi vill ligga “åt rätt håll” med marginal om det trasslar. Vi har fått en del frågor kring detta då många tycker att tidpunkten för stopp är illa vald “mitt i bokslutstider”. Men vi har valt tidpunkten för att vi vet att användningen av BAS är ganska låg direkt efter nyår. BAS är ju inte något bokföringssystem och de underlag man kan behöva från BAS går att ta ut i förväg om man vet att det kommer att stängas en viss period. Från slutet av januari och framåt ökar användningen markant då faktureringen går igång på allvar och även tillströmning av nya medlemmar och fördelning av båtplatser m.m.

Patrik Lindqvist, Svenska Båtunionens kansli.


Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra upplevelsen på hemsidan och lära oss mer om våra användare. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.

Jag förstår